15 listopadu 2006

 

Aktivuj sve Windows, zij blaze na veky veku

Jsou dve hodiny odpoledne. Prichazi tata, ze pry jedna jeho kolegyne potrebuje pomoct s notebookem a ze ja se ji na to mam podivat. Pry je to jen neco se siti. No super. Jen neco se siti. To zname. To, ze se nezepta se a rovnou mi to domluvi, neresim. Ja ze vseho nejvic miluju, kdyz mi nekdo organizuje zivot. A hned po tom nasleduje hrabani se v cizich woknech a opravovani a prip. nastavovani neceho, co jiny zvoral.

Zenska prichazi ve tri. Rozbali notas. Prvni vec: tady nejde spustit tahle komponenta, hlasi to chybu, ze komponentu nelze najit. Rikaj mi: je to tu nainstalovany, tak proc to nejde? Jak to mam asi vedet? No nic. Vlezu do adresare, spoustim prvni exe. Sup a komponenta naskoci. Jak jsi to udelal? Kouzlo :-) Ptam se kdo to instaloval. Pry jejich spravcova site a pry ze to funguje. No jasne, to zname...

Dal pry, ze jako nejde ta sit. Vlezu do sitovych nastavenich. Chci se kouknout na nastaveni pridelovani IP adresy. Jenze vlastnosti protokolu TCP/IP nejsou povolene, nejsme totiz admin. Takze ona o tom prd vi a heslo k adminovi urcite nema. Ptam se jaky je heslo na administratora. Nevi. Mohl bych predpovidat budoucnost. Vysvetluju, ze kdyz nejsem admin, tak s tim nic nesvedu.

Co ta spravcova site, nemuze to vedet? Vola ji. Nevi to. Pry to funguje bez problemu. Jasne, to vidim...

Dal se dovidam, ze synovi to fungovalo. Hm, takze potrebujeme ucet syna a jeho heslo. Lezu do administratorskych nastroju a koukam, jaky tu mame uzivatele. Administrator tam je, pak tu mame jeste ucty jablicko a jablicko_3. Nastesti je jablicko i jablicko_3 ve skupine administratoru. Tak ted uz chybi jen to heslo. Zenska mi rika, jeho heslo. Jsou to samy cisla. Zkousim ho jak na jablicko, tak jablicko_3. Nejde ani jeden.

Vola synovi a dava mi ho k telefonu. Ptam se, jaky heslo je na administratora - predpokladam, ze o tom neco vi. Vi o tom kulovy. Zadny heslo k adminovi nevi. Super. Takze jaky je jeho heslo. Rika mi to samy, co mi rekla ona. Hm.

Nastesti mi secvaklo a doslo mi, ze oba pouzivaji ceskou klavesnici, takze i kdyz si mysli, ze pisou cisla, tak vlastne pisou znaky s diakritikou. Tohle uz znam z FEK. Prihlasuju se uspesne na ucet jablicko. Menim heslo pro administratora. Wokna tvrdi, ze heslo nesplnuje bezpecnostni kriteria. Pridavam cisla. Ok, uz to jde. Odhlaseni a prihlaseni na admina. Ted uz to pujde.

Vlezu do site, zjistuju, ze IPcko dostava dynamicky. Doma ma sit pres karneval a rikala, ze ji to tam jde. V praci (co vim od taty) se jim dava IPcko taky dynamicky, takze problem site bysme meli vyreseny.

Zpatky ke komponente v softu, co nejde spoustet. Asi je nekde v konfiguraci je blbe zapsana cesta. Jenze kde? No tak se v tom povrtame. V registrech to neni, v textakach u softu to na prvni pohled taky nevidim. Preinstaluju komponentu, spoustim ji uspesne. Aha. Uz vim, kde je zakopana kocka. Pracovni spravcova nepracovala jako admin, takze cesta se neulozila kam mela, pac na to nemela holka prava. No ted uz to ale jde.

Posledni vec: a jeste mi aktivuj ty windows. Jo. Kliknu na aktivaci. Modry pruvodce nabiha. Chcete aktivovat windows? Jasne. Chcete se registrovat? Ne. Dal! Overuji spojeni. Po 15 minutach... Overuji spojeni. To uz bys mohl mit overeny, ne? No nema. Tak hledam po netu co s tim. Nikde nic. Vsude mi tvrdi, ze kdyz to nejde, takze mam pry kradeny wokna. Nemam je kradeny, je to cerstve prineseny z kramu - origos HPcko. Dobry, tak to zkusime po telefonu. Linka je nastesti bezplatna. Uvita me jak jinak nez automat. Rika mi, ze mu mam nadiktovat (pres klavesnici mobilu) Installation ID. Kurva! Kde ho vezmu? Mam jen Product ID. Poustim pruvodce a dam registraci po telefonu. Pruvodce mi dava 54 mistny Installation ID. Nacvakam ho do telefonu. Kupodivu jsem neudelal chybu. Zpetne mi hlasi 54 mistny cislo po sesticich. Zapsat dokazu tak 3. Diktuje to pekelne rychle. Jeste, ze se to da zopakovat. Kazdou sestici opakuju 2x, abych mel jistotu, ze jsem se nespletl. Posledni zvladam uz jen na jedno zopakovani. Davam Dalsi. Aktivace se podarila. Je pul sesty a uz nikdy vic!

Komentar k bezpecnosti. Je fajn, ze mame ve windows prava pro jednotlivy uzivatele. Zvlast kdyz vsichni uzivatele znaji sva hesla navzajem. To je potom ochrana k nezaplaceni. Takze hra na bezpecny system pokracuje dal, ale v praxi to vypada uplne jinak. Vydavani updatu je hezlka vec, ale to jen aby se nereklo. Tim se zalepuji diry po linych programatorech, kteri nebyli schopni to napsat napoprve dobre a otestovat. A jeste za to chteji prachy. Tak ma to cenu?

Ja proste vim, proc pouzivam linux, kde se s takovyma sajrajtama nemusim (vy vite co)...

Komentáře: Okomentovat



<< Domu

This page is powered by Blogger. Isn't yours?